Nudging de gemeenteraad (2018)
Als communicatieadviseur van de gemeenteraad van Almere heeft David Kok de afgelopen vijf jaar veel ruimte gekregen om te experimenteren. Sommige van deze experimenten lukten, maar er zijn er zeker ook die mislukten. De ‘fanbase’ van de gemeenteraad is inmiddels stabiel. Landelijk staat Almere hoog als het gaat om het aantal volgers op sociale media, er is een redelijk, en groeiend, aantal bezoekers op de website en het aantal ontvangers van de wekelijkse e-mailnieuwsbrief is al jaren ongeveer hetzelfde. Toch is het bereik relatief gezien nog steeds erg klein en was de opkomst bij de verkiezingen onder de 50 procent. En dat terwijl uit lokaal onderzoek blijkt dat inwoners van Almere echt wel geïnteresseerd zijn in wat de politiek doet. In Nudging de gemeenteraad, geen raad zonder raadscommunicatie, beschrijft Kok zijn visie op raadscommunicatie. Een visie over hoe je met kleine veranderingen een gewenste gedragsverandering kunt realiseren: het meer betrekken van inwoners bij de gemeenteraad. Een visie die, zo hoopt Kok, een discussie op gang gaat brengen. Zodat er uiteindelijk meer aandacht voor komt. En er straks geen raad meer is zonder raadscommunicatie.
Van Buiten naar Binnen (2017)
In ‘Van Buiten naar Binnen, klantcontact & interactie in het publieke domein’ delen Frank de Goede, David Kok en Ewoud de Voogd hun visie op klantcontact en interactie met de gemeente. Wat zou een visie op weg naar 2025 moeten zijn? Welk groeipad is daarbij te volgen? Welke nieuwe taken en rollen komen daarbij kijken? In de visie op klantcontact & interactie komen de werelden van dienstverlening, communicatie en participatie bij elkaar. De visie is uitgewerkt en doorspekt met concrete tips en trics. Het is tijd voor een afdeling Klantcontact & Interactie!
Koop hier
Download hier (PDF)
Open Gemeenten (2015)
‘Open Gemeenten’ is de vierde in een reeks bundels met de laatste inzichten en goede voorbeelden van sociale media, innovatie en vernieuwing, toegespitst op de (lokale) overheid. Deze sociale media-almanak voor overheden is samengesteld uit bijdragen van ambtenaren, bestuurders, sociale media-adviseurs, mensen uit het bedrijfsleven en de wetenschap. Zo krijgen gemeenten vanuit verschillende invalshoeken advies en inspiratie.
Koop hier
Download hier (PDF)
Digitale Dialoog (2014)
Gemeenten zetten stappen bij het inzetten van sociale media. Ten opzichte van 2013 luisteren gemeenten in 2014 beter naar de berichten op sociale media. Vragen worden ook beter beantwoord. Gemeenten begrijpen steeds beter dat sociale media serieus genomen moeten worden en zien het belang ervan in. We zijn er echter nog niet. Samen met een groep experts uit gemeenten, ontwikkelden David Kok en HowAboutYou daarom een ‘groeimodel sociale media voor gemeenten’ dat in dit boek wordt toegelicht.
Koop hier
Download hier (PDF)
Sociale gemeenten (2013)
De overheid worstelt. Met bezuinigingen en met zichzelf. De participatie-samenleving is nog heel ver weg. Bewoners hebben weinig vertrouwen in (lokale) politici en willen vaak niet participeren, want “er wordt toch niet geluisterd”. Sociale media spelen hierin een steeds belangrijkere rol: communiceren gemeenten hiermee nu meer en beter met bewoners? In ‘Sociale gemeenten, de kracht van nieuwe media’ neemt David Kok de lezer mee langs thema’s als de kracht van online, het nieuwe communiceren, social cities en democratie 2.0.
Koop hier
Download hier (PDF)
Sociaal Kapitaal (2012)
De netwerksamenleving vraagt om een nieuw soort communiceren. Gemeenten komen niet meer weg met de traditionele persberichten en bewonersbrieven. In ‘Sociaal kapitaal, de meerwaarde van sociale media voor gemeenten’ neemt David Kok de lezer mee langs thema’s als webcare, crisiscommunicatie, online veiligheid en innovatie. De hoofdstukken zelf zijn geschreven door mensen die werken in gemeenten, door sociale media adviseurs, mensen uit het bedrijfsleven en mensen uit het wetenschappelijk onderwijs. Het boek biedt daarmee een breed spectrum van invalshoeken.
Koop hier
Download hier (PDF)
Alleen aanwezig zijn op social media is niet genoeg (2011)
De resultaten van het eerste onderzoek naar het gebruik van sociale media door gemeenten in Nederland.